موهیتو از آن دسته ماکتیل‌هایی است که نه تابستان می‌شناسد و نه زمستان! در واقع این یک نوشیدنی سرد همه‌پسند است که در همه ماه‌های سال برای مخاطبان جذاب محسوب می‌شود. بنابراین در این مقاله از سری مقالات دوره آموزش کافی شاپ نحوه و طرز تهیه موهیتو را به زبان ساده به شما آموزش می‌دهم.

مواد لازم برای طرز تهیه موهیتو

مواد لازم برای طرز تهیه موهیتو

  • برگ نعنا تازه: برگ 5 شاخه نعنا
  • لیمو ترش: 2 عدد کوچک
  • پوست لیمو: 1 ق چای‌خوری پوست لیمو رنده شده
  • آب گاز بدون طعم یا نوشابه اسپرایت
  • شکر: 2 ق غذاخوری (در صورتی که از اسپرایت استفاده می‌کنید نیاز به شکر نیست.)
  • یخ: بین 5 الی 7 قالب یخ کوچک

همین ابتدا این نکته مهم را بدانید که موهیتو به روش‌های مختلف و با دستورهای متفاوتی درست می‌شود. اما در این مقاله 2 روش ساده را به شما توضیح می‌دهم که قابل استفاده در خانه باشد.

طرز تهیه موهیتو با کم‌ترین وسایل

خب، اگر با کم‌ترین وسایل ممکن قرار است در خانه موهیتو درست کنید، به این ترتیب پیش بروید:

ابتدا تمامی برگ‌های نعنا را در کف دست‌تان قرار داده و چند بار محکم با دست دیگر روی آن بزنید. بعد برگ‌ها را درون لیوان ریخته و با یک شیء استوانه‌ای کمی آنها را فشار بدهید تا مایع درون‌شان در بیاید. اگر وسیله‌ای ندارید، در یک بشقاب کمی با ته لیوان آنها را فشار داده و سپس آب نعنای خارج شده را همراه با برگ‌ها درون لیوان بریزید.

با توجه به ذائقه‌تان، آب یک لیموترش کامل یا یک و نیم لیمو را گرفته و روی نعناها ریخته، سپس یخ را اضافه کنید.

اگر اسپرایت دارید، اسپرایت را روی مواد ریخته تا لیوان به اندازه کافی بالا بیاید. (2 بند انگشت سر لیوان را خالی بگذارید.) حالا مواد را درون لیوان هم بزنید، اگر زیاد ترش بود، اسپرایت اضافه کنید و اگر زیاد شیرین بود، کمی آب لیموترش بریزید.

آب گازدار مناسب برای تهیه موهیتو
آب گازدار مناسب برای تهیه موهیتو

 

 

اگر آب گازدار دارید، باید موهیتو را قبل از ریختن آب گازدار شیرین کنید. در این شرایط چند راه دارید:

اول اینکه شکر را در مقدار آب مشابه (مثلا 100 گرم آب و 100 گرم شکر) ریخته و هم بزنید و سپس بین 20 الی 40 سی‌سی از آب شیرین به دست آمده را روی یخ‌ها و آب لیمو و نعنا بریزید. راهکار بهتر هم این است که شکر را همراه به همان اندازه آب روی یک تابه با حرارت کم گذاشته، هم بزنید تا کامل شکرها حل شود. بعد هم سیروپ یا همان شربت به دست آمده را درون لیوان ریخته و آب گازدار را اضافه کنید. اینکه چقدر از این سیروپ به یک لیوان موهیتو بزنیم به سلیقه شما بستگی دارد اما اصولا یک شات (30 میلی لیتر) انتخاب خوبی است.

نکته: با توجه به اینکه قطعا مزه نوشابه، آب گازدار، شکر و حتی لیموترشی که استفاده می‌کنید متفاوت از چیزی است که من و هر کس دیگری در دسترس داریم، نمی‌شود یک دستور الزاما ثابت داد. بنابراین لیوان اول را خودتان بنابر سلیقه‌تان تنظیم کرده و مابقی را بر اساس دستوری که به دست آورده‌اید بسازید.

طرز تهیه موهیتو با بلندر خانگی (مخلوط کن)

طرز تهیه موهیتو با بلندر خانگی

اگر در خانه‌تان یک بلندر داشته باشید، می‌توانید به روش دیگری هم موهیتو را درست کنید. اگر مطمئنید بلندر قدرت خرد کردن یخ را دارد، 3 قالب کوچک یخ را همراه با نعناها و شکر یا سیروپ و همینطور آب یک الی یک و نیم لیمو ترش در بِلندر بریزید. بعد به اندازه نیم‌شات آب گازدار یا آب عادی روی آنها بریزید تا بلندر بتواند آنها را هم بزند. در نهایت ترکیب را که الان یک ترکیب شامل یخ‌های خرد شده ریز، تکه‌های ریز نعنا و… است درون لیوان ریخته، آب گازدار و چند تکه یخ دیگر روی آن بریزید تا کامل بالا بیاید.

نکته: اگر از نوشابه اسپرایت استفاده می‌کنید نیاز به ریختن شکر یا سیروپ نیست. چون این نوشابه خودش شیرین است.

نکته 2: اگر دوست داشتید می‌توانید یخ را درون بلندر نیانداخته و به‌شکل قالب‌های درسته در انتها به لیوان اضافه کنید.

تزیین موهیتو

برای تزیین موهیتو می‌توانید از یک لیمو اسلایس شده، از سرگل های نعنا، از پوست لیمو و در صورتی که در موهیتو توت فرنگی هم ریخته‌اید، از توت فرنگی استفاده کنید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با طرز تهیه موهیتو آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم. راستی شاید بد نباشد نگاهی هم به دوره آموزش باریستا در اصفهان بیاندازید.