یکی از آیتم‌های جذاب و خوشمزه دوره آموزش آشپزی در آموزشگاه پیمونه، همین آیتم کوکو دورنگ است. جالب اینجاست که بسیاری از مردم تصور می‌کنند کوکو دورنگ اصلاً خوشمزه نیست و صرفاً جنبه نمایشی دارد! در حالی که اگر کوکو سبزی و سیب زمینی را دوست داشته باشید، این غذا هم بسیار برای‌تان جذاب است.

آموزش و طرز تهیه کوکو دورنگ: مواد لازم

آموزش و طرز تهیه کوکو دورنگ: مواد لازم

  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • تخم مرغ: ۶ عدد متوسط
  • سبزی برای کوکو ((تره، جعفری، پیازچه و اسفناج): بین ۱/۵ تا ۲ پیمانه آشپزی
  • سیب زمینی: 4 عدد متوسط
  • سیر: ۱ حبه متوسط
  • زرشک، مغز گردو و آرد سفید: هر کدام ۲ ق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه: به اندازه لازم
  • زعفران دم کرده: به اندازه دلخواه

آموزش درست کردن کوکو دو رنگ

کوکو ۲ رنگ در واقع یک غذای متشکل از کوکو سبزی و سیب زمینی است. برای شروع، باید سیب زمینی‌ها را در آب، بپزید. بعد از گذشت چیزی بین ۳۰ الی ۵۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها به طور کامل آب‌پز شده‌اند. در مرحله بعدی باید پیازی که از قبل شسته و پوستش را کنده‌اید را با دندانه‌های ریز رنده، رنده کنید.

کوکو ۲ رنگ: سرخ کردن پیاز

در مرحله بعدی باید درون تابه‌ای که کمی روغن دارد، همین پیاز‌ها را سرخ کنید. رنگ پیاز‌ها در واقع باید به رنگ طلایی تغییر کند. نیاز نیست بیشتر از این پیاز‌ها سرخ شود.

درست کردن کوکو سیب زمینی

خب، پوست سیب زمینی‌های پخته و داغ را جدا کرده و آن‌ها را با گوشت‌کوب یا هر روش و وسیله دیگری، کاملاً پوره و له کنید. بعد از گذشت کمی زمان و سرد شدن سیب‌ها، ادویه‌هایی که بالاتر در ابتدای مقاله گفتم، یعنی نمک و فلفل و زردچوبه را به همراه کمی زعفران به پوره اضافه و در همین حین ۳ عدد از تخم مرغ‌ها را هم اضافه کرده و هم می‌زنیم.

برای آماده کردن کوکو می‌توانید از روش تابه و سرخ کردن استفاده کنید. اما اگر ظاهر کوکو‌ها برای‌تان اهمیت دارد، بهتر است مواد را داخل یک قالب مربعی فر که کمی هم چرب شده ریخته، حالا سطح روی پوره درون قالب را هم صاف کرده و با لیسک یا قاشق کمی روغن رویش می‌دهیم. در نهایت اجازه بدهید کوکو سیب زمینی در دمای ۱۸۰ درجه پخته شود. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان در فری که از قبل گرم شده، کافی است.

  • دقت کنید، سطح کوکل باید صاف و زیبا باشد.

درست کردن کوکو سبزی برای کوکو دو رنگ

خب، در مرحله بعد باید سبزی کوکو را شسته و با قرار دادنش در آبکش، آبش را تخلیه کنیم. بعد از این باید سبزی را با چاقو ساطوری ریز کنید. بعد هم یک سیر که با رنده ریز رنده شده، همراه با مغز گردو‌های کاملاً ریز و همینطور ادویه‌ها و البته زرشک و آرد، به سبزی‌ها اضافه کنید. بعد از این باید کمی مواد را ترکیب کرده، هم‌زده و در نهایت ۲ عدد از تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کرده و دوباره ترکیب کنید.

نکته: اصولاً مایع کوکو سبزی نباید خیلی سفت باشد. پس اگر خیلی سفت بود اجازه دارید یک تخم مرغ به آن اضافه کنید.

آموزش درست کردن کوکو ۲ رنگ

کوکو 2 رنگ

خب، ابتدا کوکو سیب زمینی را از فر خارج کنید و مواد کوکو سبزی را روی قالب بریزید. اصولاً باید مواد هر دو کوکو با هم، هم‌اندازه باشند. دوباره روی سطح کوکو، یعنی همان کوکو سبزی، کمی روغن را با لیسک پخش کنید و داخل فر بگذارید. این بار هم بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید. تمام شد! برای تزئین کوکو دو رنگ هم می‌توانید ابتدا آن را در اندازه‌های دلخواه برش داده، سپس رویش جعفری خرد شده، زرشک و.. بریزید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم نحوه تهیه کوکو دو رنگ را به ترتیب آموزش داده و فهمیدیم که چطور این غذای خوشمزه را درست کنیم. در آخر اگر سؤال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم.