شما برای یک دستور غذای استاندارد باید واحد های اندازه گیری بین المللی را بشناسید.

گذران زندگی بدون اندازه‌گيری قابل تصور نیست. تمام خرید و فروش‌ها بر اساس اندازه‌های مورد قبول طرفین معامله صورت می‌گیرد و شاید بتوان به جرأت گفت تمام اُمورات از خریدهای ساده و روزمره گرفته تا طراحی سازه‌های پیچیده، اعمال جراحی حساس و … همگی بر اساس سنجش و اندازه گیری‌های دقیق می‌باشد.
اختلاف در مورد اندازه‌گیری و مقیاس‌ها بحثی بسیار قدیمی است.
اندازه‌گيري بدوي طول‌، ظرفيت و وزن احتمالاً از ادوار ماقبل تاريخ معمول و مقیاس‌های اوليه مبتني بر بدن انسان و دانه‌هاي گياهان بوده است (مانند وجب و گندم). در امپراطوري روم اوزان و مقياس‌ها تا حدودي استاندارد شده بود که پس از سقوط این امپراطوري دوباره دستخوش آشفتگي گرديد.
مقیاس‌ها و معيارهای قدیمی معایب متعددی داشتند‌. به عنوان مثال این وزنه‌ها مقیاس‌ها فقط در منطقه محدودی شناخته شده و معتبر بودند و چون تعریف اصولی نداشتند ممکن بود دچار تغییر و تحول شوند.از جمله این مقیاس‌های قدیمی می‌توان وجب (فاصله میان انگشت کوچک دست تا شصت در شرایطی که انگشتان کاملاً از هم باز شده‌اند) در ایران و فوت (از پاشنه پا تا نوک شصت) در بریتانیا را نام برد. با توسعه ارتباط بین ملل مختلف این مشکل بیشتر رخ می‌نمود و لزوم تعریف و کاربرد واحدها و مقیاس‌های مشترک و استاندارد را مشخص‌تر می‌کرد.
لذا در سال 1875 ميلادی (1234 خورشیدی) کنوانسيون متر با مشخص کردن واحدهای اندازه‌گيری استاندارد بين‌المللی در پاریس میان چند کشور به امضاء رسید. امروزه این واحدها تدریجاً در سراسر جهان تعمیم یافته‌اند.
شش واحد اصلی منتخب (اکتبر 1960 پاریس) عبارتند از:
متر به عنوان واحد طول‌، کيلوگرم به عنوان واحد جرم‌، ثانيه به عنوان واحد زمان، آمپر به عنوان واحد شدت جریان الکتریکی، کلوین به عنوان واحد دمای ترمودیناميکی و کاندلا به عنوان واحد شدت روشنایی.
علاوه بر سیستم متری سایر سیستم‌های اندازه‌گیری رایج امروزی عبارتند از اوزان و مقياس‌هاي رايج در بريتانياي کبير و نیز مقیاس‌های رایج در ایالات متحده آمريکا.

پیمانه های استاندارد :

استفاده از واحدهای حجمی و وزنی در مورد پخت و پز و آشپزی رایج‌تر می‌باشد. پیمانه‌ها از ابزارهای مورد استفاده در آشپزی هستند که برای اندازه‌گیری حجم مایعات و یا ترکیبات جامدی مثل آرد و شکر به کار می‌رود. کشورهای مختلف از پیمانه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. جنس پیمانه‌ها نیز متفاوت بوده و می‌تواند پلاستیکی‌، شیشه‌ای و یا فلزی باشد. در واقع یک تعریف استاندارد بین‌المللی تائید شده در مورد پیمانه‌ها وجود ندارد و پیمانه‌های فعلی معمولاً 200 تا 284 میلی‌لیتر گنجایش دارند. با این حال برای سهولت درک دستورها و فهم متقابل به دوستان توصیه می‌کنیم مخصوصاً در مورد دستورهای شیرینی پیمانه‌های آشپزی استاندارد موجود در بازار را تهیه کنند.

 

قاشق های اندازه گیری :

به جز استفاده از پیمانه های استاندارد قاشق های اندازه گیری نیز وسایل کاربردی برای رسیدن به دستورات استاندارد هستند . قاشق های استاندارد به سه شکل در بازار جهانی موجودند .

4 تایی، 5 تایی، 6 تایی

اولین قاشق ، قاشق غذا خوری است که حجم آن 15  میلی لیتر است . در دستورات غذایی به اختصار “ق غ ” گفته می شود (در دستورات انگلیسی tbl , tbs , tbsp. نوشته می شود )

(در سرویس 5 تایی یک قاشق بین قاشق غذاخوری و مربا خوری قرار دارد که نصف قاشق غذاخوری است)

قاشق دوم ، قاشق مربا خوری است که البته ترجمه آن قاشق مربا خوری است اما چون ما در فرهنگ ایرانی قاشق چای خوری را ، قاشق کوچکی می دانیم که کنار چای قرار می دهیم از این واژه استفاده می کنیم . حجم این قاشق

5 میلی لیتر است . به اختصار در دستورات فارسی “ق م”  یا “ق چ” نوشته می شود . (در دستورات انگلیسی tsp  نوشته می شود )

قاشق سوم ، نصف قاشق مربا خوری که حجم آن 2.5 میلی لیتر است .

قاشق چهارم ، کوچکترین قاشق در قاشق های استاندارد که حجم آن یک چهارم قاشق مربا خوری است (حدود 1.2 میلی لیتر) . در آشپزی به این اندازه یک پنس ، یک پینچ نیز می گویند و معمولا برای موادی با کمترین میزان استفاده می شود .

*در ست های قاشق پنج تایی بعد از قاشق غذا خوری یک قاشق دیگر با اندازه نصف قاشق غذاخوری با حجم 7.5 میلی لیتر می بینید.

**در ست های قاشق شش تایی بعد از یک چهارم قاشق مربا خوری قاشق کوچکتر به میزان یک هشتم قاشق مرباخوری نیز دیده می شود.

پارچ مندرج :

پارچ های مندرج وسیله ای هستند برای اندازه گیری مایعات . واحد اندازه گیری میلی لیتر یا سی سی می باشد .

دقت کنید زمان استفاده از پارچ های مندرج پارچ را روی یک سطح صاف قرار داده و با تطبیق خط سطح مایع با خط های پارچ میزان را مشخص کنید .

ترازو :

وسیله ای رایج برای اندازه گیری وزن . واحد اندازه گیری گرم یا اونس (oz) یا پوند (lb)  یشتر رایج هستند .

1 اونس = 28.3 گرم

1 پوند = 453.5  گرم

 

*در تمامی دوره های آموزشگاه پیمونه، در جلسات ابتدایی شما با تجهیزات و وسایل مورد نیاز در دوره آشنا می شوید و در طول جلسات عملی با این وسایل کار می کنید تا به صورت دقیق کاربرد هریک را یاد بگیرید.