این ماه علاقه شدیدی به غذاهایی پیدا کرده‌ام که در میان دستورات دوره آموزش آشپزی مشابه‌شان یا خودشان وجود دارد! پس این بار هم به سراغ طرز تهیه کرپ گوشت برویم!

طرز تهیه کرپ گوشت

خب، ببینید، برای تهیه کرپ گوشت ما 3 بخش را باید بگذرانیم، ابتدا درست کردن خود کرپ، سپس موادی که در میان کرپ قرار می‌گیرد و سپس تهیه سس بشامل. البته در مورد سس بشامل در یک مقاله در گذشته به طور کامل صحبت کرده‌ام. در هر حال به ترتیب مواد لازم برای این 3 قسمت به این شرح است:

مواد لازم برای کرپ گوشت

طرز تهیه کرپ گوشت

  • تخم مرغ: 2 عدد
  • شیر: 1.5 لیوان
  • آرد: 2 لیوان
  • روغن مایع: نصف لیوان
  • نمک و شکر: 1 ق چای‌خوری

مواد لازم برای مواد میان کرپ گوشت

  • گوشت گوسفندی: 300 گرم
  • فلفل دلمه: نیمی از یک فلفل متوسط
  • ذرت: نصف لیوان
  • قارچ: 5 عدد متوسط
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • رب: 1.5 ق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، ادویه گوشت، پنیر پیتزا: به اندازه نیاز

مواد لازم برای سس بشامل

  • شیر: 1 لیوان
  • کره: 20 گرم
  • آرد: 1 ق غذاخوری

مراحل درست کردن کرپ گوشت

خب، برای شروع ابتدا باید به سراغ مواد میانی کرپ گوشت برویم. در ابتدا گوشت‌ها را چرخ کنید. بعد قارچ‌های تمیز و شسته شده را اسلایسی کنید. در مرحله بعدی، پیاز  که به‌شکل نگینی خورد کرده‌ایم را روی روغن سرخ می‌کنیم. وقتی پیاز کمی تغییر رنگ داده و شیشه‌ای شد، در این مرحله باید گوشت را به مواد اضافه کنید تا سرخ شود. البته وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، کافی است و باید بعد از آن، قارچ و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید. فلفل به‌شکل نگینی باشد.

نکته: برای جلوگیری از آب انداختن قارچ‌ها، حرارت زیر تابه را بعد از اضافه کردن قارچ زیاد کنید.

در همین حین که کمی قارچ‌ها سرخ شد، ذرت را به آن اضافه کرده و دوباره سرخ کنید. بعد از این هم نوبت به رب و نمک و فلفل و ادویه گوشت رسیده و آنها را همراه با بقیه مواد تفت می‌دهیم تا زمانی که بوی خام بودن رب از آن گرفته شود.

درست کردن خمیر کرپ گوشت

درست کردن خمیر کرپ گوشت

خب، بعد از اتمام عملیات بالا، تابه را از روی حرارت بردارید. الان نوبت به خمیر کرپ گوشت می‌رسد. برای شروع ابتدا باید آرد را الک کنید. بعد از آن، تخم مرغ و شکر را به آرد الک شده اضافه کنید. همینطور شیر را با نمک و روغن مایع در کاسه آرد و تخم مرغ و شکر ریخته و با همزن دستی آنها را ترکیب کنید. نیاز نیست همزن با سرعت بالایی بتابد. بعد از این یک تابه را روی حرارت قرار بدهید. بعد از اینکه مطمئن شدید تابه به خوبی گرم شده، 1 ملاقه از مواد آماده شده را درون تابه بریزید. بعد از اینکه روی مواد یک‌سری حباب زد، باید آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم پخته شود. در واقع اینجا شما در حال درست کردن کرپ هستید. با کرپ شیرین در تک جلسه آموزش صبحانه آشنا شدیم.

طرز تهیه سس بشامل برای کرپ گوشت

خب، همانطور که قبلا در مقاله اختصاصی سس بشامل هم گفتم، ابتدا باید بگذارید قابلمه روی حرارت گرم شود و یک کره هم به آن اضافه کنید. بعد آرد را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت بدهید. هدف این است که بوی خامی آرد را از آن بگیریم. بعد از این، شیر را به مرور به آرد اضافه کرده و البته دائم هم می‌زنید. اینجا هدف این است که سس به غلظتی مشابه فرنی برسد.

مرحله نهایی طرز تهیه کرپ گوشت

کرپ گوشت به‌شکل لایه‌ایخب، یک ظرف مناسب پیدا کرده، درونش کاغذ روغنی بگذارید و یک ورق کرپ درون آن قرار بدهید. به اندازه دلخواه درون آن مواد میانی کرپ گذاشته، بین 1 الی 2 ق غذاخوری سس بشامل و به اندازه دلخواه هم پنیر پیتزا روی آن می‌ریزیم.

حالا هم لایه بعدی کرپ را روی این مواد می‌گذاریم. بعد این کرپ را درون فر که قبلا به دمای 180 درجه سانتی گراد رسیده می‌گذاریم. بهتر است روی لایه آخر هم کمی پنیر پیتزا بریزید. همینطور باید آن را در طبقه وسط بگذارید. بعد از آب شدن پنیر، گریل فر را روشن کنید. بعد از 3 الی 4 دقیقه که رنگ روی پنیر طلایی شد، کرپ گوشت آماده بوده و می‌توانید با سس دلخواه آن را بخورید.

کرپ گوشت به شکل لایه ای

نکته: بعضی‌ها کرپ گوشت را به‌شکل سمبوسه در یک لایه می‌پیچند. بعضی دیگر هم به‌شکل لازانیا، آن را چند لایه درست می‌کنند.

پیشنهاد من این است که ابتدا یک از کرپ‌ها را درون فر درست کنید، اگر نان آن به مشکلی نخورد، نسوخت و… در نوبت بعدی همه کرپ‌ها را درون فر بگذارید. اما در عین حال می‌توانید در همان نوبت اول همه‌شان را بپزید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با طرز تهیه کرپ گوشت آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری در مورد هر بخش از این مقاله داشتید در بخش نظرات منتظر شما هستیم. راستی اگر علاقه داشتید، نگاهی هم به مقاله آموزش طرز تهیه ژامبون تنوری داشته باشید.