احتمالا برای شما زیاد اتفاق افتاده است که غذا شور می شود.

در این مقاله چند راهکار برای خنثی کردن شوری غذا به شما ارائه خواهیم کرد.

اولین راهکار؛ غذا را شور نکنید!؟

بهترین راه این است که مراقب باشید غذا شور نشود. برای این موضوع موارد زیر را رعایت کنید:

  1. قبل از شروع دستور غذایی را با دقت مرور کنید.  برخی از مواد غذایی در ترکیبات خود نمک دارند. به طور مثال سویا سس یا عصاره های گوشت و مرغ آماده حاوی نمک هستند. پس در این موارد نمک را در آخر غذا و پس از استفاده از این مواد غذایی به خوراک خود اضافه کنید. یا در آشپزی ایرانی به طور مثال سیب زمینی سرخ کرده برای استفاده در قیمه را نمک زدید و پس از اضافه کردن به خورشت اگر خورشت شما هم نمک داشته باشد ممکن است غذای شما شور شود.
  2. میزان نمک را درست و با وسایل اندازه گیری دقیق اضافه کنید. در اضافه کردن نمک به غذا دقت کنید. اگر در دستور شما نمک بر اساس میزان های استاندارد مانند گرم یا قاشق های استاندارد است از ترازو یا ست قاشق های استاندارد استفاده کنید.
  3. سعی کنید از یک نوع نمک که شوری آن را امتحان کرده اید استفاده کنید. نمک ها شوری متفاوتی دارند. مثلا نمک طعام، نمک هیمالیا، نمک صورتی یا نمک کوشر هر کدام میزان مختلفی غذای شما را شور می کنند. پس سعی کنید زمانی که آشپزی کردن با یک نوع نمک را تجربه کرده اید، از همان نمک در سایر غذا ها استفاده کنید.

اگر غذا شور شد چیکار کنیم ؟

اگر به هر دلیل غذای شما شور شد با یکی از راه های زیر می توانید شوری را کنترل کنید. دقت کنید اگر شوری غذا بیش از اندازه است راهکارهای زیر کمکی به شما نخواهد کرد و بهترین راه افزایش حجم غذا است.

1. یک اسید به غذا اضافه کنید

معمولا اضافه کردن کمی آب لیمو یا سرکه می تواند به شما برای متعادل کردن شوری غذا کمک کند. استفاده از رب گوجه فرنگی یا خود گوجه فرنگی نیز (اگر به ساختار غذای شما می خورد) به دلیل اسیدی بودن می توانند کمک کنند.

2. مواد دیگر در دستور غذایی را اضافه کنید

به دستور غذایی دقت کنید معمولا مواردی از دستور را می توانید برای کم کردن شوری اضافه کنید. به طور مثال خامه، پوره سبزیجات یا … را اضافه کنید.

3. از لبنیات برای خنثی کردن شوری کمک بگیرید

اگر با ساختار غذایی شما هماهنگ است می توانید از کمی شیر، ماست، پنیر بدون نمک یا … استفاده کنید. لبنیات در دهان شما پوششی ایجاد می کند که کمتر شوری را احساس کنید.

4.سیب زمینی خام اضافه کنید

یکی از رایج ترین روش های از بین بردن شوری اضافه کردن چند تکه سیب زمینی خام است. در طول پخت سیب زمینی مقداری مایع و همراه آن نمک را جذب می کند. پس از پخت و زمان سرو سیب زمینی را خارج کنید. دقت کنید سیب زمینی خیلی پخته نشود زیرا سیب زمینی پوره شده و جدا کردن آن غیر ممکن می شود.

5.کمی شکر اضافه کنید

شکر به غذای شما کمک خواد کرد تا طعم شوری کمی خنثی شود. ترکیب نمک و شکر طعمی کلاسیک ایجاد می کند که ما در بسیاری از مواد غذایی آن را تجربه کرده ایم.

*برای یادگیری اصول و تکنیک های کاربردی آشپزی پیشنهاد می کنیم دوره کامل و جذاب آشپز (chef) را در آموزشگاه پیمونه پشت سر بگذارید. شما پس از پایان این دوره و موفقیت در آزمون مدرک مهارتی رسمی و بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای دریافت خواهید کرد.